Milyen témákkal kapcsolatosan fordulhat a Rákligához segítségért?

• Az egészségtudatos magatartás alapelvei (kiegyensúlyozott táplálkozás, rendszeres testmozgás, testi-lelki higiéné, egészséges szexualitás, helyes stresszkezelés, megküzdési technikák, testi-lelki rekreáció, harmónia), egészségünk megőrzésének lehetőségei, a betegségek, fertőzések elkerülésének módjai. Védőoltások.

• A rákbetegségek kialakulásának esélyét növelő kockázati tényezők (genetika, dohányzás, mértéktelen alkoholfogyasztás, egészségtelen táplálkozás, elhízás, mozgásszegény életmód, kontrolálatlan gyógyszerszedés, túlzásba vitt napozás, szennyezett környezet, egészségtelen munkakörülmények stb.), és azok mérséklésének lehetőségei.

• A rendszeres, könnyen elvégezhető, havi önvizsgálatok, szűrűvizsgálatok (emlő, here, szájüreg, bőr) jelentősége életünkben, segítség a helyes gyakorlat kialakításában szóbeli tájékoztatás, felvilágosító kiadványok, oktatófilmek útján. Szervezett szűrővizsgálatok (emlő, méhnyak, vastagbél).

• Az elváltozás meghatározására irányuló diagnosztikus vizsgálatok (kolonoszkópia, gasztroszkópia, biopszia, CT, MR, PET stb.) ismertetése, magyarázata, a félelmek eloszlatása. A szövettani mintavétel fontossága, a patológiai vizsgálat kötelező érvényű elvégzésének tudatosítása. Tájékoztatás a daganatok eltérő biológiai viselkedéséről (hormonreceptor státusz, HER2 státusz stb.), az eltérő kezelési módokról, gyógyszerekről.

• Lelki támogatás a vizsgálati eredményekre való várakozás idején. Pszichés segítségnyújtás a diagnózis közlését követő krízishelyzetben betegeknek, hozzátartozóknak. Az orvos és beteg közötti bizalmi viszony fontossága. Jog- és érdekvédelem.

• A sugárterápia, és a kemoterápia mibenléte, hatásmechanizmusuk, az alkalmazás indokai, létjogosultságuk. A várható mellékhatások, és ezek kivédésének lehetőségei, a kellemetlen tünetek (étvágytalanság, fáradtság, hányinger, hányás, hasmenés, nyálkahártya érzékenység, vérképzési zavarok stb.) kezelése életmódbeli változtatásokkal, gyógyszerekkel.

• A családtagok érzelmi támogatása a gyászban. A hozzátartozó elvesztésének feldolgozása. Gyászmunka. Az elmúláshoz, a halálhoz való viszonyulás megértése. A patológiás, elhúzódó gyász. A magukra maradottak érzelmi, és szociális terhei.

Postacím: Magyar Rákellenes Liga 1507 Budapest, Pf. 7.
E-mail: info@rakliga.hu, lelkisegely@rakliga.hu

További információ, keresse fel a Magyar Rákellenes Liga hivatalos honlapját!